PLÁN výchovno–vzdelávacej činnosti žiakov s intelektovým nadaním na školský rok 2018/2019
Koordinátor: Mgr. Ján Jaško
Pri koncipovaní uvedeného plánu práce sme vychádzali z uvedených dokumentov:
Vyhláška MŠ SR č. 307/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní žiakov s intelektovým nadaním,
Informačno-metodického materiálu k organizácii výchovy a vzdelávania integrovaných intelektovo nadaných žiakov v 1. – 4. ročníku základnej školy vydaného Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie,
Učebných plánov pre individuálne a skupinovo integrovaných intelektovo nadaných žiakov v 1. – 4. ročníku základnej školy vydaných Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie,
Metodické pokyny na zaraďovanie detí do špeciálnych výchovno-vzdelávacích programov pre intelektovo nadaných žiakov č. CD-2005-19376/26377-1:091 schválené Ministerstvom školstva Slovenskej republiky dňa 25. augusta 2005 s platnosťou od 1. septembra 2005, aktualizované k 1. septembru 2008.
Hlavné ciele činnosti koordinátora pre intelektovo nadaných žiakov:
podporovať a rozvíjať intelektové nadanie žiakov so zohľadnením rozvoja celej osobnosti, na prevenciu a nápravu problémových prejavov, ktoré súvisia s ich všeobecným intelektovým nadaním,
spolupracovať s výchovnou poradkyňou pri prevencii a náprave problémových javov súvisiacich s ich všeobecným intelektovým nadaním,
rozvíjať oblasti záujmu žiakov podľa špecifického intelektového nadania najmä rozšíreným vzdelávaním v jednom vyučovacom predmete alebo vo viacerých vyučovacích predmetoch zo skupiny spoločenskovedných predmetov alebo prírodovedných predmetov,
používať metódy a prístupy so zameraním na projektové vyučovanie, induktívne vyučovanie, pozorovanie, objavovanie a experimentovanie, diskusia, práca s informáciami, riešenie problémov, pozitívne hodnotenie a sebahodnotenie,
prostredníctvom nových metód a prístupov podporovať u intelektovo nadaných žiakov rozvoj a porozumenie konkrétnej problematike v širšom kontexte interdisciplinárnych vzťahov
spolupracovať so školskou špeciálnou pedagogičkou v oblasti tvorby individuálnych výchovno-vzdelávacích plánov a možnosti ďalšieho rozvoja edukačných možností intelektovo nadaných žiakov,
zabezpečiť používanie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním a pre žiakov so špecifickým intelektovým nadaním, pri niektorých častiach obsahu aj učebnice, učebné texty a pracovné zošity pre žiakov bez špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb,
podporovať a motivovať pedagógov školy identifikácií a následným podnetom naintegráciu ďalších žiakov s intelektovým nadaním.
Návrh plánu práce na školský rok 2018/2019:
September 2018
štúdium podkladov nevyhnutných pre prácu so žiakmi so všeobecným intelektovým nadaním,
stretnúť sa a naplánovať spoluprácu s Mgr. Ľubošom Lukáčom, pracovníkom Centra pedagogicko-psychologického poradenstva s prevencie Sabinov,
po konzultácií s Mgr. Ľubošom Lukáčom informovať pedagogických zamestnancov na porade o individuálnom výchovno-vzdelávacom programe pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním,
zriadiť krúžok pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním pod názvom Viete že... s cieľom rozvíjania ich vedomostí a zručností,
účasť žiakov so všeobecným intelektovým nadaním na Logickom sústredení IQáčik.
Október 2018
účasť koordinátora pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním a učiteľov na odbornom seminári Učíme nadané deti,
vyhlásiť súťaž o najlepšiu ročníkovú prácu za školsky rok 2018/2019,
zrealizovať exkurziu do bádateľských laboratórií a kreatívnej fabriky Steel Parku v Košiciach.
November 2018
zrealizovať exkurziu do bádateľských laboratórií a kreatívnej fabriky Steel Parku v Košiciach.
December 2018
zapojiť žiakov so všeobecným intelektovým nadaním do projektu „Žime zdravo“,
zrealizovať odborný seminár Moja ročníková práca pre žiakov, ktorí sa zúčastnia súťaže o najlepšiu ročníkovú prácu.
Január 2019
zrealizovať školské kolo súťaže Talent základných škôl regiónu Šariš.
Február 2019
účasť na finálovom kole súťaže Talent základných škôl regiónu Šariš,
zrealizovať školské kolo Logickej olympiády,
zrealizovať exkurziu do bádateľských laboratórií a kreatívnej fabriky Steel Parku v Košiciach.
Apríl 2019
účasť na finálovom kole Logickej olympiády pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním,
účasť učiteľov na celoslovenskom odbornom seminári Rozumieme nadaným,
exkurzia do bádateľských laboratórií a kreatívnej fabriky Steel Parku v Košiciach.
Máj 2019
usporiadať FORT IQ deň zameraný na rozvoj matematického, logického, priestorového a verbálneho myslenia,
zorganizovať finálové kolo súťaže o najlepšiu ročníkovú prácu za školsky rok 2018/2019.
Jún 2019
vyhodnotenie práce koordinátora pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním.
V prípade potreby a možnosti zapojenia sa iných aktivít a projektov bude tento plán práce doplnený.
Priebežné úlohy na školský rok 2018/2019
zabezpečiť súhlas rodičov žiakov so všeobecným intelektovým nadaním so zverejnením fotografií z akcií organizovaných školou a CPPPaP na stránke www.iqkids.sk, na internetových portáloch a v printových médiách,
zapájanie žiakov so všeobecným intelektovým nadaním do predmetových olympiád a matematických súťaží,
na hodinách matematiky a slovenského jazyka a literatúry využívať aj pracovné listy a bonusové ťažšie úlohy pre žiakov,
zamerať sa na propagáciu edukácie žiakov so všeobecným intelektovým nadaním ako na jedinej škole v okrese Sabinov – printové médiá, internet, výsledky práce,
na rodičovských aktívoch informovať rodičov o možnosti zapojenia žiakov do aktivít celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným – www.iqkids.sk,
vytvárať aktivity a zaujímavé projekty pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním vo vyučovacom procese a krúžkovej činnosti,
na vyučovaní a v krúžkovej činnosti zaviesť využívanie logických a vzdelávacích spoločenských hier spoločnosti Albi,
podľa potreby zabezpečiť konzultácie učiteľov a rodičov v oblasti vzdelávania žiakov so všeobecným intelektovým nadaním so psychologičkou a odborným metodikom CPPPaP v Sabinove Mgr. Ľubošom Lukáčom,
podľa potreby uskutočniť rediagnostiku nadaných žiakov.