Ročníková práca je vyjadrením špecifického záujmu žiakov o vybranú problematiku. Žiaci sa prostredníctvom ročníkových prác realizujú vo svojej dominantnej oblasti, pričom hlbšie a širšie prenikajú do témy. Ročníková práca je povinnou prácou žiakov so všeobecným intelektovým nadaním v 1. až 9. ročníku. Ročníková práca je dobrovoľou prácou žiakov, ktorí nie sú vedení ako žiaci so všeobecným intelektovým nadaním. Na ročníkové práce žiakov, ktorí nie sú vedení ako žiaci so všeobecným intelektovým nadaním, sú kladené rovnaké nároky ako na ročníkové práce žiakov so všeobecným intelektovým nadaním.
Hlavným cieľom ročníkovej práce je rozvíjať kľúčové kompetencie žiakov. Ročníková práca tým získava ambíciu pripraviť žiaka na štúdium na strednej škole a na život vôbec.Prácou na ročníkovej práci žiak získava a následne rozvíja svoje kľúčové kompetencie,
ktorými sú:
samoštúdium a samostatná práca,
pracovať s informáciami (ich získavanie, klasifikácia, spracovanie a
komparácia),
aplikovať kritické myslenie pri preberaní a získavaní informácií,
využiť kreativitu a originalitu pri výbere a následnom spracovaní témy,
aplikovať vyšších myšlienkové procesy ako analýza, syntéza, abstrakcia,
generalizácia, predikácia, hodnotenie,
elaborovať t.j. klásť dôraz na detaily a skompletizovať ich do celku,
argumentovať v prospech, či neprospech získaných informácií,
vyjadrovať sa spisovne a exaktne,
prezentovať a obhajovať vlastnú prácu a vlastné názory,
aplikovať nadobudnuté vedomostí v praxi.
Cieľom práce nie je odpis častí kníh a kopírovanie encyklopedického, študijného textu, či odpis internetových stránok. Od každej ročníkovej práce žiaka sa očakáva predovšetkým kritické myslenie t.j. vlastný prínos, postreh, myslenie a názor.